Yetiştirme yurtlarında kalmış bireylerin toplumsal entegrasyonu
Citation
Candan, A.K. (2017). Yetiştirme yurtlarında kalmış bireylerin toplumsal entegrasyonu. (Yüksek Lisans Tezi). Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, NiğdeAbstract
Bu çalışmada, Yetiştirme Yurtlarında Kalmış Bireylerin Toplumsal
Entegrasyonunun nasıl bir süreç olduğu, kurum bakımı deneyimleri ve bu bireylerin
topluma entegrasyon düzeylerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Yetiştirme yurtlarından
ayrıldıktan sonra hayata adaptasyonda zorlanan bu bireylerin yaşadıkları problemleri
ve çözüm önerilerine yer verilmiştir. Araştırmanın örneklemi Aile ve Sosyal
Politikalar Bakanlığı’ na bağlı farklı illerdeki yetiştirme yurtlarda kalmış Niğde İlinde
yaşayan 20 ile 55 yaşları arasında 16 kadın ve 24 erkekten oluşmuştur. Araştırma
kapsamında veri toplama aracı olarak 39 soruluk görüşme formu kullanılmıştır.
Araştırmada nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Aynı zamanda Aile ve Sosyal
Politikalar Bakanlığı’na bağlı kurumlarda çalışan idareci ve meslek elemanları ile
görüşmeler yapılmıştır. Araştırma ile ilgili verilerin analizi Microsoft Word ve Excel
programları kullanılarak hazırlanmıştır.
Yapılan araştırmalarda kurum bakımında büyüyen çocuk ve gençlerin zihinsel,
ruhsal ve sosyal açıdan uyum problemleri olduğu belirlenmiştir. Yurt ortamında
büyüyen çocukların öncelikli sorunları bir aile ortamından yoksun büyümeleridir.
Bireylerin yurtta kalırken kaygılarının yüksek olduğu, hayata hazırlanma noktasında
kendilerinin yurt ortamında hayata yeterince hazırlanmadıkları tek çarelerinin işe
yerleştirilip bir yuva kurmak olduğu vurgulanmıştır.
Araştırma kapsamında sonuçlar, yetiştirme yurtlarından ayrılan bireylerin
hayata hazırlanma sürecine ilişkin öneriler sunmaktadır. Korunmaya muhtaç olan
çocuğun topluma kazandırılması için son tercih olarak kurum bakımı tercih
edilmelidir. Kurumlarda sosyalleşmeye çok önem verilmeli ve çocukların sosyal hayat
içerisinde katılımının sağlanması gerekmektedir. Gelecek ile ilgili kaygıların çok
yüksek olduğu, yurttan ayrılmadan önce gençlerin kişisel tercihleri göz önünde
bulundurulmalı ve doğru tercihler yaptırılmalıdır. Kurum bakımında olan çocukların
Üniversite eğitimi konusunda bilinçlendirilmesi ve gelecek planlamasının doğru
yapılması gerekmektedir. Bilimsel çalışmaların kurum bakımından ayrılmış olan
bireylerle yapılması gerekmektedir. This study is aimed to investigate the process of social integration of the
individuals who stayed in the orphanages, the institutional care experiences and the
integration levels of these individuals. The problems experienced by these individuals
who have difficulty adapting to life after age-out of the orphanage and suggestions to
solve these problems are given. The sample of the study consisted of 16 women and
24 men, who lived in different provinces of the Family and Social Policy Ministry
orphanages between the ages of 20 and 55, living in the Niğde province. The study
used a questionnaire consisting of 39 questions. A qualitative research method
was used in the study. At the same time, interviews were made with the
administrators and professional staff working at Family and Social Policy Ministry
affiliated institutions. The analysis of the data has been performed using Microsoft
Word and Excel programs.
Investigations shows that children and adolescents who raised in institutional
care have mental, psychological and social adjustment problems. The primary
problems of children raised orphanages environment are their lack of a family
environment. It has been emphasized that individuals are at a high level of anxiety
while staying at orphanages, not provided with some life-skills to prepare them for the
future life. They think that the only choice they have to get a guarantee job, get
married and have a family.
Within the scope of this research, the results provide suggestions on the
preparation process of the individuals who aged out from the orphanages. Placement
of children in institutional care should be an option of last resort. Socialization should
be very important in the orphanages and the participation of children in social life
should be provided. Since concerns about the future are so high, the personal
preferences of young people should be taken into account and made the right choices
before leaving the orphanages. The children who live in orphanages should be
motivated about the university education and the right future plan for them should be
made. Scientific studies need to be done with individuals who aged-out from
orphanages.
Collections
- Tez Koleksiyonu [55]