Post-modern estetik ve sağlık anlayışları: "Türk halkının beden imajı üzerindeki etkilerinin ölçülmesi üzerine bir araştırma"
Citation
Baldil, O. (2015) . Post-modern estetik ve sağlık anlayışları: "Türk halkının beden imajı üzerindeki etkilerinin ölçülmesi üzerine bir araştırma" . (Yüksek Lisans tezi) Niğde Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, NiğdeAbstract
Estetik anlayışlar, gündemine hem estetik hem de sağlık konuları olan obezite ve
zayıflamayı aldıktan sonra modalaşarak sosyal ilişkilere ve ekonomiye yansıyan ve yaşam
tarzları ve tüketim kalıpları üreten bir kapitalist toplumsal hareket halini almıştır. Bu hareketi
doğuran moda, kozmetik ve medya endüstrileri insanların ruhsal ve mali durumlarını, sosyal
ilişkilerini ve iş yaşamlarını etkileyebilecek estetik ve sağlık idealleri çizmektedir. Bu ideallerin
kitle iletişim araçlarındaki iletilere ve sanatsal anlatılara yerleştirilmesi, doğal görünümlerinden
ve beslenme düzenlerinden uzaklaşan, kimyasallarla ve neşter dokunuşlarıyla mutluluğu ve
tatmini yaşayan bireyler ve bedenler üretmektedir. Güzelliği yorumlama algımız ise küresel
post modern estetik kültürümüzün bir ürünüdür ve kitle iletişim araçlarında ve sosyal
çevrelerimizde yüceltilen ideal beden tasavvurunun en çarpıcı göstergelerinden biridir.
Estetik ve sağlık konusundaki etkilenim ve etkileşimlerimizi belirleyen “Beden
İmajı”mızdır, bedensel görünümümüz, sağlık durumumuz ve benliğimiz hakkındaki algı,
düşünce ve duygularımızdan oluşan beden imajımız. Çalışmamızda, beden imajımızın özel
sektördeki üretim motivasyonlarından ne derecede etkilenerek estetik ve sağlık anlayışları
aracılığıyla toplumsal ilişkilerimize, kültürel anlamlandırmalarımıza, bedensel tutumlarımıza
ve tüketim davranışlarımıza yansıdığını sosyolojik ve sosyal psikolojik açıdan inceleyeceğiz.
Çalışma, yarı yapılandırılmış derinlemesine ikili görüşmelere dayanmaktadır. Aesthetic senses have become a capitalist social movement by coming into fashion and
being reflected in the social relations and the economy and by producing life styles and
consumption patterns after putting obesity and slimming which are both aesthetics and healthrelated matters on their agendas. The fashion, cosmetic and media industries bringing about this
movement generate aesthetic and health ideals which will be able to influence people’s
psychological and financial situations, social relations and business lifes. The insertion of these
ideals into the messages and artistic narrations in the mass media produces individuals and
bodies moving off from their natural appearance and diets and feeling satisfied via chemicals
and touches of scalpels. Our sense of comprehending the beauty is a production of our global
post-modern aesthetic culture and is one of the most impressive indications of ideal body
description celebrated in mass media and our social circles.
Body Image is the thing determining our influences and interactions related with
aesthetics and health. It is comprised of our senses, thoughts and feelings about our physical
appearance, condition and our self. We analyzed how much our body image is influenced by
the motivations of production in the private sector and is reflected through aesthetic and health
senses in our social relations, cultural interpretations, body attitudes and consumption
behaviours. The study is based on semi-structured interviews.
Collections
- Tez Koleksiyonu [55]