• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace@ÖHÜ
  • Enstitüler
  • Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • Sosyoloji
  • Yüksek Lisans
  • Tez Koleksiyonu
  • View Item
  •   DSpace@ÖHÜ
  • Enstitüler
  • Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • Sosyoloji
  • Yüksek Lisans
  • Tez Koleksiyonu
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Post-modern estetik ve sağlık anlayışları: "Türk halkının beden imajı üzerindeki etkilerinin ölçülmesi üzerine bir araştırma"

Thumbnail

View/Open

Tam Metin / Full Text (3.884Mb)

Access

info:eu-repo/semantics/openAccess

Date

2015

Author

Baldil, Okan

Metadata

Show full item record

Citation

Baldil, O. (2015) . Post-modern estetik ve sağlık anlayışları: "Türk halkının beden imajı üzerindeki etkilerinin ölçülmesi üzerine bir araştırma" . (Yüksek Lisans tezi) Niğde Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Niğde

Abstract

Estetik anlayışlar, gündemine hem estetik hem de sağlık konuları olan obezite ve zayıflamayı aldıktan sonra modalaşarak sosyal ilişkilere ve ekonomiye yansıyan ve yaşam tarzları ve tüketim kalıpları üreten bir kapitalist toplumsal hareket halini almıştır. Bu hareketi doğuran moda, kozmetik ve medya endüstrileri insanların ruhsal ve mali durumlarını, sosyal ilişkilerini ve iş yaşamlarını etkileyebilecek estetik ve sağlık idealleri çizmektedir. Bu ideallerin kitle iletişim araçlarındaki iletilere ve sanatsal anlatılara yerleştirilmesi, doğal görünümlerinden ve beslenme düzenlerinden uzaklaşan, kimyasallarla ve neşter dokunuşlarıyla mutluluğu ve tatmini yaşayan bireyler ve bedenler üretmektedir. Güzelliği yorumlama algımız ise küresel post modern estetik kültürümüzün bir ürünüdür ve kitle iletişim araçlarında ve sosyal çevrelerimizde yüceltilen ideal beden tasavvurunun en çarpıcı göstergelerinden biridir. Estetik ve sağlık konusundaki etkilenim ve etkileşimlerimizi belirleyen “Beden İmajı”mızdır, bedensel görünümümüz, sağlık durumumuz ve benliğimiz hakkındaki algı, düşünce ve duygularımızdan oluşan beden imajımız. Çalışmamızda, beden imajımızın özel sektördeki üretim motivasyonlarından ne derecede etkilenerek estetik ve sağlık anlayışları aracılığıyla toplumsal ilişkilerimize, kültürel anlamlandırmalarımıza, bedensel tutumlarımıza ve tüketim davranışlarımıza yansıdığını sosyolojik ve sosyal psikolojik açıdan inceleyeceğiz. Çalışma, yarı yapılandırılmış derinlemesine ikili görüşmelere dayanmaktadır.
 
Aesthetic senses have become a capitalist social movement by coming into fashion and being reflected in the social relations and the economy and by producing life styles and consumption patterns after putting obesity and slimming which are both aesthetics and healthrelated matters on their agendas. The fashion, cosmetic and media industries bringing about this movement generate aesthetic and health ideals which will be able to influence people’s psychological and financial situations, social relations and business lifes. The insertion of these ideals into the messages and artistic narrations in the mass media produces individuals and bodies moving off from their natural appearance and diets and feeling satisfied via chemicals and touches of scalpels. Our sense of comprehending the beauty is a production of our global post-modern aesthetic culture and is one of the most impressive indications of ideal body description celebrated in mass media and our social circles. Body Image is the thing determining our influences and interactions related with aesthetics and health. It is comprised of our senses, thoughts and feelings about our physical appearance, condition and our self. We analyzed how much our body image is influenced by the motivations of production in the private sector and is reflected through aesthetic and health senses in our social relations, cultural interpretations, body attitudes and consumption behaviours. The study is based on semi-structured interviews.
 

URI

https://hdl.handle.net/11480/7293

Collections

  • Tez Koleksiyonu [55]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Policy | Guide | Contact |

DSpace@ÖHÜ

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsInstitution AuthorORCIDTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeThis CollectionBy Issue DateAuthorsInstitution AuthorORCIDTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess Type

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Policy || Guide || Library || Niğde Ömer Halisdemir University || OAI-PMH ||

Ömer Halisdemir Üniversitesi Sabiha Şahenk Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı, Niğde, Turkey
If you find any errors in content please report us

Creative Commons License
DSpace@ÖHÜ by Niğde Ömer Halisdemir University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@ÖHÜ:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.