Tüketicilerin karar verme tarzları, güdülenmiş tüketici yenilikçiliği ve algılanan riskin satın almaya etkisi (spor malzemelerine yönelik bir araştırma)
Citation
Can B. (2020). Tüketicilerin karar verme tarzları, güdülenmiş tüketici yenilikçiliği ve algılanan riskin satın almaya etkisi (spor malzemelerine yönelik bir araştırma). (Yüksek Lisans Tezi) Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, NiğdeAbstract
Bu araştırmada, spor ürünü satın alan tüketicilerin satın alma tarzları,
güdülenmiş tüketici yenilikçiliği ve algılanan riskin satın alma üzerinde etkisinin
incelenmesi amaçlanmıştır.
Araştırmada genel tarama modellerinden ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır.
Araştırma grubunu, Türkiye’de bulunan üniversite öğrencileri oluşturmaktadır. Grup
oluşumu, seçkisiz olmayan örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme yöntemiyle
gerçekleştirilmiştir. Bu bağlamda araştırmanın örneklem grubunu spor ürünü kullanan
242 kadın, 278 erkek olmak üzere toplam 520 üniversite öğrencisi oluşturmaktadır.
Araştırmada, veri toplama aracı olarak dört bölümden oluşan yüz yüze ve
online anket toplama yöntemi kullanılmıştır. Birinci bölümde Sproles ve Kendall
(1968) tarafından geliştirilen, Dursun, Alnıaçık ve Tümer (2013) tarafından Türkçeye
uyarlanan, “Tüketicilerin Karar Verme Tarzları” Ölçeği, ikinci bölümde
Vandecasteele ve Guenes (2010) tarafından geliştirilen, Özoğlu ve Bülbül (2013)
tarafından Türkçeye uyarlanan, “Güdülenmiş Tüketici Yenilikçiliği Ölçeği”, üçüncü
bölümde Stone ve Mason (1995) tarafından geliştirilen, Özoğlu ve Bülbül tarafından
Türkçeye uyarlanan, “Algılanan Risk Ölçeği” ve dördüncü bölümde ise “Kişisel Bilgi
Formu” yer almaktadır.
iv
Verilerin analizinde SPSS paket programı kullanılmıştır. Ölçüm araçlarına
ilişkin güvenilirlik katsayıları hesaplanmış ve tanımlayıcı istatistiklerin yanı sıra;
dağılımların normallik yapısı basıklık ve çarpıklık testleri aracılığıyla incelenmiştir.
Normal dağılım yapılarının karşılaştırılması sonucunda tüm hipotez testleri için
parametrik test kararı alınmıştır. Hipotez testleri için ikili değişkenlere ilişkin farkları
belirlemek amacıyla bağımsız örneklemler t-testi, ilişki karşılaştırmalarında ise
Pearson Correlation testi kullanılmıştır. Ayrıca, gruplara ayrılarak yapılan ikili
korelasyon analizinde ortaya çıkan r değerlerinin karşılaştırılmasında z skoru
hesaplanmış ve gruplar arasındaki farklar incelenmiştir.
Elde edilen bulgular sonucunda, cinsiyet, lisanslı ürün satın alma durumu, spor
salonuna üyelik, düzenli olarak egzersiz yapma durumu, lisanslı sporculuk geçmişi
değişkenlerinin tüketicilerin karar verme tarzları, güdülenmiş tüketici yenilikçiliği ve
algılanan risk faktörlerinin spor ürünü satın alma davranışı üzerinde etkili olduğu
söylenebilir. Ayrıca, yaş, aylık tüketim miktarı ve spor ürünleri aylık harama miktarı
değişkenleri ile tüketicilerin karar verme tarzları, güdülenmiş tüketici yenilikçiliği ve
algılana risk faktörleri arasında düşük düzeyde pozitif ve negatif yönde ilişkiler
olduğu görülmektedir. Genel olarak araştırma bulgularına bakıldığında, tüketicilerin
yenilikçi ürünleri benimseyip satın alma eğilimi göstermelerinde algıladıkları risk
faktörlerinin son derece önemli olduğu ve ayrıca algılanan risk faktörlerinin
tüketicilerin karar verme tarzlarında da belirleyici rol oynadığı söylenebilir.
Anahtar Kelimeler: Spor Tüketicisi, Karar Verme Tarzları, Güdülenmiş
Tüketici Yenilikçiliği, Algılanan Risk In this study, it was aimed to examine the purchasing styles of consumers
buying sports products, driven consumer innovation and the effect of perceived risk
on purchasing.
The study used relational scanning model from general screening models. The
research group consists of university students in Turkey. Group formation was
performed by method of sampling criteria from non-selective sampling methods. In
this context, the sample group of the study consisted of 520 university students,
including 242 women and 278 men using sports products.
In the research, a four-part face-to-face and online survey collection method
was used as a data collection tool. In the first episode, the "Consumers' DecisionMaking " Scale, developed by Sproles and Kendall (1968), adapted to Turkish by
Dursun, Alnıaçık and Tumer (2013), In the second part, “Motivated Consumer
Innovation Scale” developed by Vandecasteele and Guenes (2010) and adapted to
Turkish by Özoğlu and Bülbül (2013), the third section includes the “Perceived Risk
Scale” developed by Stone and Mason (1995), adapted to Turkish by Özoğlu and
Bülbül, and the “Personal Information Form” in the fourth section.
SPSS package program was used to analyze the data. Reliability coefficients
for measurement tools were calculated and besides descriptive statistics; The
vi
normality structure of the distributions was examined by kurtosis and skewness tests.
As a result of comparison of normal distribution structures, parametric test decision
was taken for all hypothesis tests. Independent samples t-test was used for hypothesis
testing to determine the differences between binary variables, and Pearson Correlation
test was used in relationship comparisons. In addition, in comparing the r values that
arise in the bilateral correlation analysis by dividing into groups, the z score was
calculated and the differences between the groups were examined.
As a result of the findings obtained, gender, licensed product purchase status,
gym membership, regular exercise status, licensed sports history variables can be said
to have an impact on consumers' decision-making styles, motivated consumer
innovation and perceived risk factors on sports product buying behavior. In addition,
age, monthly consumption quantity and monthly harama amount variables of sports
products, consumers' decision-making styles, driven consumer innovation and
perceived risk factors between low levels of positive and negative relationships. In
general, the research findings suggest that the risk factors that consumers perceive in
their tendency to adopt and buy innovative products are extremely important, and that
perceived risk factors also play a decisive role in consumers' decision-making styles.
Key Words: Sports Consumer, Decision Making Styles, Motivated Consumer
Innovation, Perceived Risk
Collections
- Tez Koleksiyonu [87]