Çin yönetimi ve Konfüçyüs
Citation
Yıldırım, A. (2020). Çin yönetimi ve Konfüçyüs. (Yüksek Lisans Tezi) Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, NiğdeAbstract
Tez çalışmamızın birinci bölümünde, antik Çin tarihine ve düşünsel yapısına genel bir
giriş yapılmıştır. Konfüçyüs’ün yönetim felsefesini oluşturan temelleri anlamak adına,
Konfüçyüs öncesi antik Çin tarihi incelenmiştir. Efsanevi Krallar ve Üç Hanedanlık (Xia,
Shang ve Zhou) tarihine ve yönetim sistemine değinilmiştir. Birinci bölümde Zhou Hanedanlığı
Savaşan Devletler Dönemi’nin oluşturduğu siyasi boşluk ve kaos ortamına çözüm arayan “yüz
düşünce okulu”na yer verilmiştir. Savaşan Devletler Dönemi’ne son verip Çin’de İmparatorluk
dönemini başlatan Qin Hanedanlığı döneminde ise birçok düşünce okulu yasaklanmıştır. İkinci
bölümde Konfüçyüs’ün hayatına ve öğretilerine yer verilmiştir. Konfüçyanist devlet yönetim
anlayışına değinilerek Konfüçyüs’ün ve Konfüçyüsçü düşüncenin tarihsel süreç içerisinde Çin
halkı açısından değişen yeri ve önemi anlatılmaya çalışılmıştır. Ayrıca Konfüçyüs klasiklerden
oluşan devlet sınavları ve yönetimdeki Konfüçyüsçü bürokratik yapılanma incelenmiştir. Song,
Ming ve Qing Hanedanlıkları Neo Konfüçyüsçülüğü incelenmiştir. Çin Halk Cumhuriyeti
önderlerinden Mao dönemi ve Kültür Devrimi anlatılarak Konfüçyüs karşıtlığı incelenmiştir.
Bu dönemin sona ermesi ile Konfüçyüs tarihteki hak ettiği yere tekrar getirilmiş ve Çin
kültürünün önemli bir temsilcisi olarak kabul görmüştür. Konfüçyüs’ün yeniden keşfi sürecinde
Çin dili ve kültürünü tanıtan kurumlara Konfüçyüs’ün adı verilmiştir. Tez çalışmamızın üçüncü
bölümünde ise Konfüçyüs Enstitüleri’nin genel merkezi olan Uluslararası Çin Dili Konseyi
(HANBAN)’nın resmi internet sayfasında yer alan yıllık rapor verilerine ve yapılandırılmış
görüşme tekniği ile Türkiye’deki anlaşmalı Konfüçyüs Enstitüleri yetkili çalışanlarıyla önceden
belirlenmiş 10 soru ile sınırlandırılmış görüşmeler neticesinde elde edilen verilere değinilmiştir.
Anahtar Kelimeler: Antik Çin, Yüz Düşünce Okulu, Konfüçyüs, Konfüçyanizm,
Neo-Konfüçyanizm, Kültür Devrimi, Konfüçyüs Enstitüsü. In the first part of our thesis, a general introduction to ancient Chinese history and
intellectual structure has been made. In order to understand the basics that constitute Confucius'
governance approach, the history of ancient China before Confucius was examined. The history
of the legendary Emperors and the Three Dynasties (Xia, Shang, and Zhou) and the governance
system were mentioned. In the first part, "The Hundred Schools of Thought " that looks for a
solution to the political space and chaos created by the Zhou Dynasty Warring States Period is
included. Many schools of thought were banned during the Qin Dynasty, which ended the
Warring States Period and started the Empire Period in China. In the second part, the life and
teachings of Confucius are included. Confucian state management approach to the reference,
in terms of changing the location in the historical process of the Chinese people Confucius and
Confucian thought and tried to explain the significance. In addition, the state exams consisting
of Confucian classics and the Confucian bureaucratic structure in administration were
examined. Song, Ming and Qing Dynasties Neo Confucianism were examined. The one of
leaders of the People’s Republic of China Mao and China’s Cultural Revolution period were
examined by explaining the Anti-Confucianism. With the end of this period, Confucius was
brought back to the place it deserved in history and was accepted as an important representative
of Chinese culture. In the process of rediscovering Confucius, the institutions promoting
Chinese language and culture were named Confucius. The thesis of our third section Confucius
Institutes headquarters of the Office of Chinese Language Council International (HANBAN)'s
official web page located with the annual report data and structured interviews negotiated
Confucius Institute in Turkey, the Turkish director with limited talks with the predetermined
10 questions As a result of the data obtained is mentioned.
Key Words: Ancient China, Hundred Schools of Thought, Confucius, Confucianism,
Neo-Confucianism, Cultural Revolution, Confucius Institute.
Collections
- Tez Koleksiyonu [10]